12 augustus 2011

Onderwaterkijker (spotfinder)

Begin dit jaar heb ik een onderwaterkijker aangeschaft. Een uitkomst, zoals ik al had verwacht.

Ik had twee stekken op het oog waar bij de eerste de bodem een duidelijke overgang van donker sediment naar zand liet zien. De tweede was tegen een schoeiing waardoorheen vlak boven de bodem complete wortelstelsels bleken te groeien. Dit maakt de stek nog interessanter, maar noopte mij wel verder uit de kant te gaan vissen dan ik in gedachte had.

Een stek met met een langgerekt waterplantenbed lonkte. Tijdens mijn onderzoek met de onderwaterkijker werden mijn vermoedens bevestigd: eetkuiltjes dicht bij de waterplanten, op een meter er vanaf niet meer. Het werd dicht tegen de planten aanvissen dus.

Enkele van mijn penwateren worden in het voorjaar heel helder door watervlooienexplosies. Dit moment heb ik aangegrepen om de bodem van een paar van mijn penstekken te onderzoeken. Zo ondekte ik bij een van mijn stekken dat de kant over een lengte van tientallen meters boven de bodem helemaal was uitgesleten. Het bood zelfs genoeg ruimte voor karpers om ongezien langs te zwemmen! Ik vermoedde dat de karpers deze uitholling als trekroute gebruikten. Sindsdien leg ik mijn aasje zo dicht mogelijk tegen de kant en zijn de aanbeten toegenomen.


Zoeken, speuren, hoe ligt het er bij?

Ik vis veel naast en tussen lelievelden en van bovenaf lijkt een lelieveld vaak heel dicht begroeid, maar met de onderwaterkijker heb ik toch plekken ontdekt waar de dichtheid onder water minder is als boven water doet vermoeden.

Ook vind ik het prettig om in de nabije omgeving van mijn stek aanwezige obstakels onder water te bekijken: is de paal begroeid met mosselen? Hoe loopt de tak onder water door? Liggen er stenen op de bodem?

Zicht door de onderwaterkijker

Komende winter, als het water op de meeste wateren weer wat helderder is, ga ik zeker op onderzoek uit en mijn huidige en potentiele stekken bekijken!

De onderwaterkijker werkt als een duikbril en als je hem in het water drukt heb je geen last meer van rimpelingen en weerspiegelingen op het wateroppervlak. Het stuk waar je je ogen en neus tegen de kijker aandrukt is zacht en comfortabel en sluit goed af zodat je geen last hebt van invallend zonlicht, wat het zicht ten goede komt. Hoe diep je kan kijken is uiteraard afhankelijk van de helderheid van het water, maar ik heb bij helder water met gemak vijf meter gehaald. De twee banden op de zijkant zorgen voor een goede houvast.

Een paal vlak bij mijn stek. oppassen dus!

Ik heb de mijne bij House of Carp aangeschaft. Overigens heeft House of Carp veel spullen die je visserij comfortabeler en efficienter kunnen maken

4 opmerkingen:

  1. Dit soort diepgang in de hobby zal zeker je kansen vergroten !
    Oei, je pakt het serieus aan.

    Ik droom er wel eens van om de stop uit mijn viswater te trekken om de boel eens goed te analyseren, maar deze hi tech duikbril is een goed alternatief. Moet ik ook hebben....

    Groeten, en een visrijke sessie!

    Pitnhurrr

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Boudewijn Ik vertrek volgende week naar frankrijk. Het meer wat ik ga bevissen schijn vol te staan met bodemwier vandaar dat ik van de week toevallig zo'n kijker bij een vismaat van me heb opgehaald.
    Ik heb wel regelmatig op mijn stekken gedoken maar zo'n ding nog niet gebruikt. Over de bevindingen ermee zal ik wat posten op mijn blog als ik weer terug ben. Ik ben erg benieuwd of hij ook werkt op een aantal meter. Ik laat het je weten. Gr Bernard van Kapel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeker een handig ding. Heb er ook 1 en weet zeker dat hij me al een paar vissen extra heeft opgeleverd.

    Gr. Guido

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ben, als het water helder genoeg is zat hij je zeker helpen. Je ontdekt er altijd wel wat mee of krijgt wat dingen bevestigd. Succes in Frankrijk!

    BeantwoordenVerwijderen