8 december 2014

Penvissen; Een dag van onderzoek en veel vis in de hand


Brak en nog nauwelijks beseffend dat ik rondloop, pak ik mijn laatste spulletjes bij elkaar. De klok geeft bijna 05.30 uur aan. Vandaag ga ik een hele dag met Dennis Scherjon op pad. We gaan penvissen op een voor ons nieuw water en proberen het onder andere op deze manier beter te leren kennen. Welke plekken zijn interessant? Welke zijn goed? Hoe zit het met afstervend wier en andere vegetatie? Last van watervogels? Hoe is het met de conditionering van de vissen gesteld? En niet onbelangrijk, hoe staat het met andere vissers?

Doorgaans probeer ik heel vroeg opstaan te vermijden omdat het een te grote aanslag is op mijn gesteldheid; één van de bijkomstigheden van mijn harttransplantatie. Maar hé, ik leef weer/nog dus moet je ook wat uit je leven halen en gisteren heb ik rustig aan gedaan en morgen en overmorgen niets ingepland. Zo heb ik twee dagen de tijd om bij te komen. Nog een half uur, dan staat Dennis voor de deur. Het zou vandaag een regenachtige dag worden, dus pak ik ook maar wat extra kleren in.

Al snel is het voor Dennis raak
Het ziet er allemaal veelbelovend uit. Afstervende, niet al te grote lelieveldjes, meerdere rietkraagjes, overhangende bomen en struiken en veel witvisactiviteit. Als nu de diepte ook nog mee zit? Om te beginnen lopen we een rondje en bevoeren meteen wat veelbelovende plekjes zonder te peilen. Gestaag begint het te regenen, dat kan nog wat worden als het de hele dag zo door gaat. Gelukkig is de luchttemperatuur hoog voor de tijd van het jaar. Terug bij de auto hebben we beiden zes plekjes gemaakt. Als ik mijn hengel in elkaar steek zie ik in de verte een andere penvisser naar het water lopen en een plek kiezen. Gelukkig een stuk dat wij niet op het oog hadden.

Op de tweede plek is het voor Dennis al raak. Een pracht zeelt pakte zijn haakaas op. De rest van het eerste rondje gebeurt er niets. Wel schrijven we elk een plek af omdat er teveel troep ligt. Verder blijkt er gemiddeld een metertje water te staan, ruim zat dus. De watervogels lijken bekend te zijn met vissers, want zodra we de stek verlaten duiken ze op ons voer.

Als ik voor de tweede keer op de eerste plek aankom, liggen er belletjes op het wateroppervlak te wachten. Azende vis! Ik duw het bovenste stuitje een tien centimeter omhoog om de pen op de goede diepte te zetten. Op dat moment hoor ik 'jo!' van rechts roepen. Dennis staat met een kromme hengel en heeft er duidelijk karper aan. Die moet zo ongeveer binnen twee seconden zijn haakaas hebben opgepakt! Een haast onwerkelijk mooi gekleurde spiegel, blijkt. Het zit mee, het is juist gestopt met regenen.

De eerste karper van de dag, een haast onwerkelijk mooi gekleurde spiegel
Even later staat mijn pennetje op zijn plek. Al gauw krijg ik een trage wegloper. Ik sla mis. Een hernieuwde poging levert een brasem op. In de verte zie ik Dennis ondertussen weer met een kromme hengel staan. Snel voer ik wat bij en loop door om te assisteren, we vissen immers samen. Ik ben nog net op tijd om te zien hoe Dennis een lichtbruine zeelt schept.


Aan het einde van de tweede ronde maken we een voorzichtige balans op. Het ziet ernaar uit dat Dennis op de iets productievere plekken vist. Twee zeelten en een karper met genoeg activiteit op de andere plekken voor hem en slechts één maal actie van een brasem en verder zelfs geen teken van visactiviteit bij mij. Zit er vis, dan zijn er al snel tekenen te zien. De ongeveer tien minuten vissen per plek is dus ruimschoots voldoende vandaag. Ook de derde ronde toont eenzelfde verdeling, waarbij Dennis zelfs twee karpers mag bijschrijven! In de tussentijd heb ik de watertemperatuur gemeten: 12,6 graden.

Eén van mijn improductieve plekken is gewoon té 'carpy' om helemaal af te schrijven, dus houd ik die aan. Verder maak ik drie nieuwe plekjes, wat ons tevens in staat stelt het water nóg verder te leren kennen. De andere penvisser lijkt het heel anders aan te pakken dan wij doen. Hij blijft ruim een half uur tot een uur op een plek zitten alvorens te verkassen. Daarbij voert hij ook geen plekjes aan. Ieder zijn manier.

De derde karper van de dag
Voor de eerste keer op mijn nieuwe, eerste stek aangekomen, zie ik al meteen een stofwolkje. Het is weer eens gaan regenen. Ik laat mijn pennetje zakken en het duurt niet lang voor er belletjes aan de bodem ontspruiten. Dennis blijft staan en kijkt mee. Nieuwe belletjes, nu iets dichter bij dobber. Zachtjes beweegt mijn pen iets opzij, 'Lijnzwemmer, denk ik' fluistert Dennis. Dat vermoed ik ook, dus sla ik niet aan. Nu ontstaat er een groot bruisplakkaat. Ik vermoed zeelt, gezien de fijne belletjes. Een tik, gevolgd door een naar links bewegende pen. Ik hef de hengel. Niets! Wat is dit voor geklooi?!

Niet echt wat ik verwachtte
Snel monteer ik mijn haakaas opnieuw en leg weer in. Geen boeggolf of kolk, dus de vis lijkt niet geschrokken. Daarbij, er komen alweer belletjes omhoog! Het duurt niet lang voor er weer beweging in mijn pen komt, alleen niet met aanleiding om aan te slaan.
Na een tijdje loopt de pen eindelijk rustig onder en maak ik contact. Een schildpad is niet echt wat ik verwachtte. De haak is blijven hangen in een zacht gedeelte van zijn schild. Die liep waarschijnlijk over de bodem rond van mijn voer te eten en veroorzaakte daarbij de belletjes.

Duidelijk azende vis op mijn plek
Mijn tweede, nieuwe plekje heb ik gemaakt midden in een rietkraag, daar waar de stengels wat verder uit elkaar staan. In dit jaargetijde zijn karpers geneigd dit soort plekken op te zoeken en met de vele rietstengels en zachte bodem zal ik snel een indicatie krijgen of er vis zit. Juist als ik uit hurkzit opsta om te vertrekken, wordt één van de rietstengels aan de buitenkant van de rietkraag iets opzij geduwd. Snel leg ik weer in. Belletjes komen omhoog. Nu bewegen ook op een andere plek twee stengels. Ze zijn er! Dan hoor ik vaag een molenslip gieren en kijk opzij. Dennis is in gevecht met een door een lelieveldje ploegende karper. Ik twijfel even, maar besluit hem dan toch te gaan assisteren. De vissen blijven wel even rondhangen hier.


De vis is ondertussen uit het lelieveldje een naastgelegen rietkraag ingezwommen. Twee keer lijkt de vis zich vast te zwemmen, maar met beleid weet Dennis de vis los te krijgen en minuten later kan ik het net om zijn prijs heffen; een op het oog oude, dikke schub.

Ik laat mijn pennetje weer in het open plekje in de rietkraag zakken en voer een klein handje bij. Als Dennis zich bij me voegt is hij getuige van de rustige aanbeet. De pen steekt iets op en zeilt dan onder. Direct zet ik vol druk op de vis zodat ik deze zo hoog mogelijk in het water houd en hij niet op snelheid kan komen en daardoor door de rietkraag kan denderen. Dennis steekt het net in het water en bij de eerste de beste mogelijkheid is het pleit beslecht. Een gruwelijk mooie gekleurde schub! Ook al zo oranje gekleurd, net als sommige van de spiegels die Dennis ving. Toch slaat deze vis alles!

Gruwelijk mooi gekleurd
De andere penvisser is intussen vertrokken. We besluiten nog één rondje te doen, vooral omdat mijn nieuwe plekjes wat beginnen op te leveren en Dennis twee zojuist aangevoerde, maar nog niet beviste, plekken wil aandoen. Terug bij de auto trekken we wat droge kleren aan en eten nog wat voor de benodigde energie.

Het is meteen raak op Dennis' eerste plek. De karper stuift het weid op en kan daar zonder al te veel problemen uitgedrild worden. Als ik opnieuw heb ingelegd, lijken er, aan de drie bruisplakkaten te zien, meerdere vissen op mijn voer te zitten. Uit het niets schiet mijn pen vrij snel onder en ik weet al hoe laat het is. Uit automatisme sla ik aan. Twee boeggolven en opdwarrelend sediment zijn het gevolg. Een lijnzwemmer.


Belletjes geven aan dat er iets rommelt op mijn stek. Fijne belletjes, kort op elkaar. Vaak iets anders dan karper, maar je weet nooit. Dat is wel gaaf van dit water, dat je al die tekenen ziet van activiteit, of juist niet. Samen met Dennis wacht ik af. We zijn er allang over uit dat we hier zullen terugkomen. Mogelijkheden genoeg! Na wat gepiel duikt mijn pen onder. Een zeelt vecht dapper, maar het is niet genoeg. De zoveelste van de dag, nóg een reden voor ons om terug te keren. Deze lijkt echt bejaard te zijn. De laatste twee stekken van het rondje slaan we over. Het is mooi geweest. We zijn een hoop over het water te weten gekomen, maar daarbij: wat hebben we lekker gevist en gevangen!

Deze lijkt wel bejaard te zijn






22 opmerkingen:

  1. Als jullie dit onderzoek noemen wat moet het dan wel niet zijn als jullie echt gaan vissen?! Zoals je zelf al aan gaf heel mooi gekleurde vissen. Leuk weer iets van je over penvissen te lezen trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg lekker om zo op een nieuw water te beginnen, maar schep ook wel heel hoge verwachtingen. Mooie vissen en van alles en nog wat, dus de verrassing blijt, NB zelfs een schildpad. Was dit in het voorjaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoals in mijn reactie hierboven al aangegeven denken we dat het niet veel beter kan, al kennen we het bestand nog niet natuurlijk. Dit was dit najaar Fer, ergens in november.

      Verwijderen
  3. Pffff wat een dag mannen! Supersessie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was het zeker Steven, ik kijk alweer uit naar een vervolg!

      Verwijderen
  4. Gelijk het sprookje uit de wereld helpen dat je met penvissen geen grote en mooie karpers kan vangen!! Prachtige gebronsde vissen!! Als je denkt dat het niet mooier kan ligt de volgende op de mat!! Ben benieuwd naar je volgende sessie!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig dat je dat zegt Bjorn, zo keken wij er ook tegenaan. De ene leek nog mooier gekleurd dan de ander. En van mij mogen ze blijven denken dat je met penvissen geen grote vissen vangt hoor, geeft ons penvissers meer mogelijkheden!

      Verwijderen
  5. Een geweldige sessie zeg. Het is wel opvallend dat het allemaal dezelfde soort spiegels zijn. Zelfde uitzet denk ik?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. moet haast wel roderick,alhoewel er ook oude vissen(spiegels) moeten zwemmen.

      dennis scherjon

      Verwijderen
    2. Zoals Dennis al zegt, kan haast niet anders. We zijn dan ook benieuwd wat er hopelijk nog meer uit gaat komen in de toekomst! Binnenkort komt er ook een filmpje van deze sessie.

      Verwijderen
  6. Mooie Leffe tripple bierkleurige vissen! Heerlijk verhaal dit. En het verschil met die andere visser is herkenbaar. Ik heb zelf dit jaar veel met anderen gevist. Daarbij ontzettend veel stijlen van penvissen gezien. Toch blijkt deze manier die jullie hanteren ook voor mij de meest effectieve. Leuk ook die zeelten. Je zou zeggen super helder water en misschien dat daardoor de vissen wel zo mooi gekleurd zijn. Die vis van Dennis die het weid op zwemt...doet mij denken aan een theorie die al langer in mijn hoofd rommelt. Geen definitie maar misschien wel iets wat opvalt. Bijna alle spiegels die ik de afgelopen 2 jaar op de pen ving zwommen na de aanslag het weid op. Dat was veel minder het geval bij schubs. De schubkarpers zochten in mijn beleving veel meer de narigheid op van beschutting in welke vorm dan ook. Is dit voor jullie herkenbaar? Ik ben benieuwd.
    Slim trouwens om extra kleren mee te nemen.

    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha ha, zo kan je een kleur ook omschrijven Michael! Ik heb onderhand met best wat andere penvissers gevist en inderdaad heeft ieder zijn eigen dingetjes en aanpak. Het is echter niet voor niets dat ik, en ook Dennis, zo vissen. Jij bent ook tot die conclusie gekomen. Maar ieder zijn aanpak en plezier natuurlijk. Een algemeen verschil in de vorm van reactie tussen schub en spiegel heb ik nooit kunnen ontdekken, wel in individuen. Soms wist ik al binnen een halve minuut welke vis ik aan de lijn had door de wijze waarop deze zich verzette of reageerde. Wel interessante materie. Misschien heeft het iets te maken met opgroeien in saaie kweekbakken en natuurlijk opgroei in een omgeving met meer natuurlijke vijanden en dus schuilhouden?

      Verwijderen
  7. Je gooit je blogfrequentie wat omhoog nu? Dan komen we wel de winter door! Schitterende vangsten mannen. Jullie hadden min of meer identieke plekken? Weten jullie waardoor het verschil komt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sjoerd, het kort na elkaar plaatsen had even te maken met ruis in communicatie met de mannen van KWO, waar dit blog ook is gepubliceerd. Nu zijn het relatief kort op elkaar twee lange blogs/artikelen geworden. Is er genoeg en misschien interessants? te lezen.
      Sommige plekken verschilden niet veel van elkaar en lagen zelfs in of naast dezelfde rietkraag. Waarom exact hebben we nog niet achterhaald, maar misschien hebben we het water nog niet vaak genoeg bevist om de oorzaak te kunnen achterhalen? Wie weet komt dat nog?

      Verwijderen
    2. Het zoeken naar een antwoord is interessant genoeg om er naar terug te gaan,misschien volgend jaar. "De puzzel"van een water ,een van de charmes van het vissen.
      Dennis scherjon

      Verwijderen
    3. Niets aan toe te voegen Dennis!

      Verwijderen
  8. Zo wil ik elke visdag wel natregen! Mooie serie vissen mannen! Ik vind ook die zeelten de moeite waard. Blijven toch ook prachtige vissen, en dan nog als bijvangst ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt! Zeker ook de zeelten maken terugkeren nóg aantrekkelijker!

      Verwijderen
  9. Super mooie vissen Boudewijn. Je bent er wel uit gevist door Dennis ha ha Wanneer komt het filmpje?
    Groeten,
    Thomas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, hij heeft meer gevangen, dat is ook inherent aan onderzoeken. Gelukkig scheelt het als je het elkaar gunt en zo samen vist als wij deden, dan vang je elke vis eigenlijk samen.
      Het filmpje komt eraan, ga geen datum noemen, maar heel lang zal het niet meer duren.

      Verwijderen
    2. Hallo Thomas,qua aantallen had het net zo goed de andere kant op kunnen gaan.Soms gebeurt dit.we weten nu meer over dit water en de productieve plekken .volgende keer verdelen we die en zijn onze kansen weer gelijk.daarnaast proberen we dan ook weer nieuwe plekken er bij te vinden om een nog groter rendement te creeren.

      Gr denni scherjon

      Verwijderen